پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230126
توجه به ظرفيت الگوسازي «جهاد سلامت» در فرهنگ ايراني/ دولت براي توليد بانک اطلاعاتي دقيق محرومان اقدام کند
تاریخ انتشار : 1399/02/06 09:31:40
نمایش : 1383
هر چند مردم به عنوان بعد همياران سلامت در جامعه به خوبي نقش خودشان را در مقابله با کرونا ايفا کردند اما در اين ميان نبايد از مسئولان و نقش سازماندهي صحيح و هدفمند علي‌الخصوص در بحث سلامت غافل شد؛ بنابراين در اين عرصه، ابعاد جهاد سلامت در کشورمان که الگوي فرهنگ ايراني اسلامي است را مورد مطالعه قرار مي‌دهيم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از صبح توس؛ هفته سلامت از اول تا هفتم ارديبهشت است و دوشنبه اول ارديبهشت اولين روز اين هفته به نام «بهورزان و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا، سه شنبه دوم ارديبهشت « پزشکان، پرستاران و خانواده نظام سلامت در مقابله با کرونا»، چهارشنبه سوم ارديبهشت به نام «آموزش، پژوهش، فناوري و توليد ملي در مقابله با کرونا»، پنجشنبه چهارم ارديبهشت به نام « هماهنگي و همکاري بين بخشي در مقابله با کرونا»، جمعه پنجم ارديبهشت به نام « روحانيون، نهادهاي ديني و همدلي مومنانه در مقابله با کرونا»، امروز شنبه ششم ارديبهشت به نام « مردم، همياران سلامت و مشارکت اجتماعي در مقابله با کرونا» و يکشنبه هفتم ارديبهشت به نام « هر رسانه يک پايگاه سلامت در مقابله با کرونا» نامگذاري شده است.

يکي از ابعاد مهم پايداري سلامت که در ايام شيوع کرونا در کشورمان بيشتر نمايان شد موضوع مشارکت اجتماعي و در ميدان بودن مردم براي مقابله با اين ويروس است که در ساحت هاي مختلفي از جمله آتش به اختيار و بالا بودن سطح دغدغه‌مندي مردم قابل بررسي است.

هر چند مردم به عنوان بعد همياران سلامت در جامعه به خوبي نقش خودشان را ايفا کردند اما در اين ميان نبايد از مسئولان و نقش سازماندهي صحيح و هدفمند علي الخصوص در بحث سلامت غافل شد و لذا بر آن شديم تا با حضور گروه هاي فعال در عرصه مقابله با کرونا، اين خدمت عظيم مردم ايران که الگوي فرهنگ اسلامي است را مورد مطالعه قرار دهيم.

ميزگرد حمايت از مدافعان سلامت در هفته سلامت با حضور مصطفي ذاکر، معاون بهداشت، درمان و توانبخشي هلال احمر خراسان رضوي، محمود حق‌دوست، معاون سازندگي بسيج دانشجويي خراسان رضوي، سيد مصطفي جدي، کارشناس فرهنگي اداره کل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي و حجت‌الاسلام محمدامين غيرتمند، معاون رسانه‌اي بسيج دانشکده پزشکي مشهد در پايگاه خبري تحليلي صبح توس برگزار شد که مشروح آن در متن ذيل آمده است.

مصطفي ذاکر، معاون بهداشت، درمان و توانبخشي هلال احمر خراسان رضوي در ابتداي اين ميزگرد با تشريح عملکرد اين سازمان گفت: همزمان با مراحل اوليه شيوع ويروس کرونا استاندار خراسان رضوي طي نامه اي به دستگاه هاي دولتي خواستار تشکيل کميته اي با هدف پيگيري مشکلات ناشي از شيوع اين ويروس شد و در ادامه با توجه به مشاهده اولين مورد مبتلا به کرونا در ايران پس از تشکيل کميته کرونا هلال احمر استان خراسان رضوي محتواهاي تاييد شده توسط وزارت بهداشت در اختيار تمام پرسنل قرار گرفت.

ذاکر در رابطه تهيه تجهيزات محافظت فردي پس از مستقر شدن کامل ويروس کرونا در ايران تشريح کرد: در خراسان بيش از 23 کارگاه توليد ماسک توسط خيرين راه اندازي و حدود 150 هزار ماسک در حاشيه شهرها توزيع شد که از اين تعداد، مقدار قابل توجهي متعلق به شرکت نساجي هلال احمر است.

وي در رابطه با ابلاغيه 26 فروردين به سارمان هلال احمر خراسان رضوي تصريح کرد: طي اين ابلاغيه با کمک کارگاه هاي تهيه ماسک و کمک هاي مردمي، بسته هاي اقلام بهداشتي در اختيار 35 هزار بيمار صعب العلاج قرار گرفت که متاسفانه به دليل نبود اطلاعات کافي و عدم هماهنگي سازمان ها همين تعداد بسته بهداشتي از سوي ارگاني ديگر به بيماران صعب العلاج ارائه شد.

بازماندن بسياري از اقشار محروم از خدمات به دليل عدم هم افزايي دولت

وي در رابطه با نداشتن جامع آماري و بانک اطلاعاتي کامل افزود: به دليل نداشتن جامعه آماري و عدم شناسايي اقشار محروم توسط دولت متاسفانه تا به همين لحظه شاهد تعداد زيادي از افراد نيازمند به تجهيزات سلامت فردي هستيم که از اين خدمات باز مانده‌اند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشي هلال احمر خراسان رضوي در رابطه با رفع معضلات عدم هم افزايي از سوي دولت اظهار کرد: دولت به منظور رفع اين مشکلات بنيادين نيازمند بانک هاي اطلاعاتي است که متولي اين اطلاعات سازمان هايي نظير بهزيستي وکميته امداد، و... هستند.

ذاکر وظايف دولت در پسا کرونا را خاطرنشان کرد: در پساکرونا و به مشکل خوردن معيشت مردم دولت بايد خانوارهاي آسيب ديده را شناسايي کرده و سپس بانک اطلاعاتي جامعي را در اختيار سازمان هاي مربوطه قرار دهد، لازم به ذکر است در حال حاظر حدود 50 هزار خانوار آسيب ديده که با مشکلات معيشتي رو به رو هستند به سازمان هلال احمر معرفي شدند.

وي افزود: بسته هايي به ارزش 300 الي 500 هزار تومان براي اين افراد در نظر گرفته شده که در صورت ايجاد هم افزايي بين سازمان ها و دولت به همه خانوار هاي آسيب ديده به مساوات تعلق مي‌گيرد و انشالله که ديگر شاهد مواردي از جمله محروم ماندن بعضي خانوارهاي نيازمند از کمک هاي دولت نباشيم.

رفع معضلات عدم هم افزايي نيازمند ورود دقيق دولت است

معاون بهداشت، درمان و توانبخشي هلال احمر خراسان رضوي مشکل اصلي دولت در بحران ها را شناسايي دقيق افراد نيازمند دانست و گفت: به عنوان مثال به دليل عدم هماهنگي سازمان ها در زلزله فريمان در مناطق مختلف شاهد توزيع غذاي سرد و گرم به صورت همزمان بوديم که متاسفانه موجب سوءتعبير برخي از اقشار اين منطقه شد.

وي در رابطه با ايجاد هم افزايي سازمان ها و دولت با يکديگر افزود: اگر يک سازمان داراي وحدت فرماندهي باشد و مسئوليت شناسايي و خدمات دهي را بر عهده بگيرد و با کمک سازمان هاي مربوطه به ارائه خدمات به مردم بپردازد، هم افزايي در ارائه خدمت نسبت به قبل بيشتر به چشم مي آيد.

ذاکر ضمن تأکيد بر لزوم هماهنگي و همکاري رسانه ها با سازمان هاي مردم نهاد همچون هلال احمر گفت: به منظور اطلاع رساني به مردم و اعلام شماره حساب هاي هلال احمر جهت دريافت کمک هاي مردمي طي دفعات متوالي اين شماره حساب ها همراه با مجوزهاي مربوطه به سازمان صدا و سيما ارسال شد که متاسفانه شاهد عدم همکاري متقابل در امر اطلاع رساني بوديم.


 

امروز مبناي بانک اطلاعاتي کشور سرشماري است

محمود حق‌دوست، معاون سازندگي بسيج دانشجويي خراسان رضوي نيز ضمن اشاره به چالش نا هماهنگي سازمان ها گفت: امروز مبناي بانک اطلاعاتي کشور سرشماري است؛ متاسفانه در خيلي از روستاها که تعداد آن ها کمتر از 20 خانوار هستند، جهت دريافت امتيازاتي همچون دهياري افرادي که مهاجرت به شهر داشتند را هم جزو آمارشان محسوب مي‌کنند.

وي افزود: به همين علت در مواقعي که منطقه اي دچار بحران مي شود گاهي تعداد کمک هاي ارسال شده بيش از حد نياز است.

دولت براي توليد بانک اطلاعاتي دقيق محرومان جامعه اقدام کند

حق‌دوست ضمن اشاره به فعاليت هاي بسيج در حوزه تجهيز وسايلي همچون ماسک، شيلد و... اظهار کرد: اولين اقدام بسيج، تشکيل قرارگاه در حوزه استان و همچنين نيازسنجي بيمارستان ها بود.

معاون سازندگي بسيج دانشجويي خراسان رضوي تصريح کرد: شيلد بهداشتي يکي از مهمترين اقلام مورد نياز بيمارستان ها بود که شاهد افزايش سريع قيمت آن بوديم، لذا با برپايي کارگاه هاي توليدي شاهد توليد روزانه 500 عدد شيلد بوديم که در ادامه به تعداد روزانه 3 هزار افزايش يافت و باعث کاهش قيمت شد.

بسيج از تجهيز بهداشتي پاکبان هاي شهر غافل نشد

وي با اشاره به تجهيز پاکبان هاي استان افزود: متاسفانه طي صحبت با برخي از پاکبان هاي استان متوجه عدم رسيدگي و ارائه نشدن تجهيزات مراقبت سلامت فردي به آن ها شديم که در ادامه برخي از پاکبان‌ها را به حداقل تجهيزات فردي بهداشتي مجهز کرديم.

مسئول قرارگاه جهادي مردمي مشهدالرضا(ع) پيرامون سازماندهي گروه هاي مردمي در شرايط کرونا تصريح کرد: خوشبختانه يکي از افتخارات بسيج جلوگيري از بيهوده بيرون آمدن مردم براي انجام اعمل خيرخواهانه بود.

وي افزود: مهمترين کار بسيج در گام هاي اوليه مقابله با ويروس کرونا سازماندهي گروه هاي مردمي بود که به صورت مستقل از هم فعاليت داشتند از اين رو تمام اين افراد شناسايي شده و پس از شناسايي کامل اين افراد و گروها با آن ها ارتباط برقرار کرده و فعاليتشان سازماندهي شد.

اماکن مذهبي تبديل به کارگاه توليد ماسک شدند

سيد مصطفي جدي، کارشناس فرهنگي اداره کل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي گفت: براي اولين بار پس از بسته شدن اماکن مذهبي  از جمله امامزاده ها بيش از 14 کارگاه توليد ماسک در اکثر مکان هاي مذهبي تشکيل شد که طي آن بيش از 343 هزار ماسک و 63 هزار ليتر محلول ضد عفوني کننده توليد شد.

وي افزود: اداره اوقاف موقوفاتي دارد که فقط بايد در ماه مبارک رمضان بين افراد نيازمند توزيع شود در اين رابطه 4 ناحيه در دستور کار قرار گرفته است.

اقدمات جهادي مردم عامل هم‌افزايي جامعه است

جدي با تأکيد بر ضرورت هم افزايي در سازمان هاي دولتي تصريح کرد: در ايران هم افزايي صورت نمي‌گيرد مگر آنکه  از سوي دولت برنامه‌ريزي دقيقي انجام پذيرد؛ به عنوان مثال در اين ايام شاهد بوديم که اداره اوقاف عملياتي را براي کمک رساني انجام داده و متاسفانه گزارش کار اين فعاليت توسط سازمان ديگري ارائه مي‌شود.

کارشناس فرهنگي اداره کل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي اظهار کرد: با مديريتي که در حال حاضر در دست اجرا است به هيچ عنوان نمي‌تواند هم افزايي بين ارگان هاي مختلف صورت گيرد مگر آنکه حرکت به صورت جهادي و مردمي پيش برود.

حجت‌الاسلام محمدامين غيرتمند، معاون رسانه‌اي بسيج دانشکده پزشکي مشهد نيز پيرامون نقش مردم در بحران کرونا خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما هميشه شاهد همکاري مخلصانه مردم در تمام عرصه‌هاي کمک رساني در بحران هاي مختلف بوديم.

وي افزود: قرارگاه جهادي بسيج دانشکده پزشکي روزانه 4 الي 5 هزار عدد شيلد توليد و تا به امروز 104 هزار شيلد تحويل بيمارستان ها داده شده است.

کمک به بيت‌المال با ورود جهادي به عرصه سلامت

معاون رسانه‌اي بسيج دانشکده پزشکي مشهد تشريح کرد: طي اين عمليات مردمي بيش از يک ميليارد به بيت المال کمک شد و بعد از مشاهده حمايت ها از توليد شيلد شروع به توليد ماسک و پاپوش کرديم.

وي افزود: نکته مهم اين فعاليت نيازسنجي دقيق بسيج دانشجويي استان از بيمارستان ها است که به صورت دقيق نياز اين مراکز برآورد شده است.

غيرتمند گفت: در عين حال به نظر من استانداري بايد اطلاع بيشتري از فعاليت سازمان ها داشته باشد و کمک به  هدفمندي فعاليت ها و جلوگيري از تکرار همزمان و بيهوده کمک رساني ها از سوي سازمان‌ها باشد.

در اين ميزگرد با بيان عملکرد گروه هاي فعال در عرصه جهاد سلامت و بيان صورت مسئله مشکلات پيش روي مدافعان سلامت نتيجه مي گيريم که گروه هاي مردمي در شرايط بحران با تمام وجود پاي کار مي آيند؛ در زمان جنگ تحميلي در خط مقدم جبهه جنگ مقابل دشمنان بودند و اکنون در زمان شيوع کرونا در خط مقدم دفاع از سلامت جامعه هستند. البته ناهماهنگي اي نيز در بين اين گروه ها ديده مي شود که با بررسي آن ها، تصور بر اين است که دولت با نداشتن يک بانک اطلاعاتي جامع از محرومان و نيازمندان باعث ايجاد مشکل در خدمات رساني جهادگران سلامت شده است. خوشبختانه رزمايش مواسات و کمک مومنانه، پيروي فرمايشات مقام رهبري در سراسر کشور شکل گرفته است و سازمان ها و نهادهاي مختلف پاي کار آمده اند و ميزبان اين رزمايش همچون نخ تسبيح، کمک هاي مردمي و خيرين را ساماندهي مي کند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html